Budoucnost karvinsko-ostravského regionu nevidíme černě. MashUp ukázal, co se daří

Kde všude se povedlo vytvořit nové služby a příležitosti pro kvalitní volný čas? Co je chloubou Dolní Lutyně nebo karvinský dvojitý standard?

Jako první na paletku po úvodu ředitelky Impact Hub Ostrava a koordinátorky akce vystoupil Ondřej Dostál s projektem FajnOVA, což je krycí název pro Strategický plán rozvoje města Ostrava 2017-2023. Velmi výstižně shrnul, co se linulo celým večerem. “Bojujeme se stereotypními předsudky, které často zaznívají od těch, kteří tady přitom už 10 a více let nebyli. Když se řekne Ostrava, vybaví si, že tu chodí po ulicích horníci bez trička, nesvítí tu slunce, neroste tu tráva a vzduch je tady vidět,” vysvětloval s nadsázkou u obrázků Ostravy starých dobrého půl století. Pobavil také fotkou vzkazu od osmiletého Mirka, který v rámci zpětné vazby  městu vzkázal, že tady chce prales, opice, moře, metro a svobodu. “To by se pak image měnila sama,” přitakal Dostál, ale ani to prý nestačí. A tak si na závěr rychlého vstupu dovolil výzvu: “Pozvěte sem každý v příštím roce aspoň 10 lidí, kteří v Ostravě nebo v našem kraji léta nebyli. Věřím, že nás tak bude víc a víc, kteří Ostravu oceníme,” zakončil rychlý projev. 

Hosté z celého kraje

Stejně jako v publiku, i mezi prezentujícími byli hosté nejen z Ostravy. Například z Havířova dorazila za Centrum pro podporu podnikání a zaměstnanosti Zuzana Palová. Pod záštitou Heimstaden CZ v něm pracují na rozvoji podnikavosti, a to nejen v byznysovém slova smyslu. Pracovníci centra se snaží zlepšit podmínky pro kariérní růst i pro uplatnění na trhu a místní služby se vyvíí podle aktuální společenské situace. Od založení v roce 2019 centrum opakovaně rozšířilo portfolio a nyní už nabízí také poradenství pro neziskovky, inkubátor pro mladé talenty, coworkingové prostory nebo pomoc ukrajinským uprchlíkům. 

Monika Zábojníková zase přijela z Dolní Lutyně a překvapila hned několika tvrzeními. Farma Bezdínek, kterou představovala, je největší rajčatovou farmou v ČR s rozlohou přes 11 hektarů. Jejím provozem vytvořili 200 nových pracovních míst, především pro maminky samožitivtelky, osoby 50+ a muže z uhelného průmyslu. Dbají na bezchybnou chuť, zeleninu zcela bez pesticidů, úsporu vody díky vyspělým technologiím a také na snížení uhlíkové stopy díky lokálnímu pěstování. Za den dokáží vyexpedovat neuvěřitelných 30 tun vysoce kvalitních rajčátek. “Budujeme návštěvnické centrum, protože věříme, že pouze edukovaný spotřebitel může pomoci něco změnit k lepšímu a odklonit se od chemicky ošetřovaných potravin. Rádi bychom, aby naše farma byla novým agroturistickým cílem na mapě našeho kraje,” vyzvala na závěr Zábojníková k zapojení. 

Těsné vítězství

Z Karviné pak přijel představit Lodičky Dokořán Michael Sikora. Lodičky Dokořán provozují karvinský areál a dávají dohromady početnou skupinu lidí, kteří chtějí v daném městě posouvat věci kupředu. “Nachomýtli jsme se už ke spoustě krásným aktivitám, např. k revitaliaci karvinského moře nebo k rekonstrukci bývalých zámeckých koníren, kde plánujeme Community Hub. A participujeme také na POHO2030 nebo Strategickém rozvoji města. Ale dneska vám chci říct především o jedné zajímavé mikrozměně,” uvedl Sikora své hlavní téma. Poukázal na to, že v Karviné panuje určitě konzervativnost, negativismus a také nízká kupní síla. To pro ně jako provozovatele znamenalo zařadit “Radegast, turka a Kofolu, nebo riskovat krach podniku”. Rozhodli se pro experimentální koncept, který nazvali “dvojitý standard”. Nabízeli vyjmenované zboží, ale současně také výběrovou kávu, řemeslné minipivovary a domácí limonádu. “Trvalo to, ale za těch pět let se nám povedlo návštěvníky naučit, aby si objednali kvalitní kávu místo rozpustky a docenili poctivé domácí produkty. A možná to zní jako maličkost, ale podle mne pro změnu nestačí pouze velké investiční vstupy a politická rozhodnutí, ale jsou nezbytná také malá rozhodnutí a přičinění odspoda,” zakončil své vyprávění za velkého potlesku Sikora. 

Všichni řečníci večera společně na paletce slávy

Na paletce slávy dále vystopili SteelOva, CIRAA, FUTUREUM, Fond Spravedlivé transformace a Centrum pro podporu adaptačních technologií, ale byly to Lodičky Dokořán, které nakonec vyhrály hlasování publika o nejzajímavější prezentaci. Na druhém místě skončila Farma Bezdínek. A po proslovech partnerů z mezinárodních partnerských organizací Wise Europa a EIT Climate-KIC byl čas na prohlídku výstavy POHO2030, na networking i občerstvení od oblíbených Los Capolitos. Nestihli jste program, nebo jste nemohli dorazit? Můžete si pustit aspoň část záznamu prezentací na našem Youtube.

Zpět na všechny příběhy