Více peněz = větší dopad. S touto rovnicí v mysli ženou své podnikání dál nejen lidé, kteří řeší nějaký společenský problém, ale čím dál častěji i společnosti zaměřené právě na financování společensky prospěšných podniků. Impaktoví investoři narozdíl od těch klasických zohledňují kromě zisku i dopad, které jejich peníze přináší, narozdíl od klasických filantropů ale stále hledí na návratnost a zhodnocení své investice. Impact Hub ve spolupráci se skupinou ERSTE přiblížil hned tři konkrétní nástroje, které mohou společensky prospěšným podnikatelům pomoci vyrůst.
Na akci Kde se potkávají peníze a prospěšný byznys představili své produkty Johann Heep z Erste, pod jehož taktovkou vyrostl projekt Quasi – Equity, Magdalena Radová z investičního fondu Tilia Impact Ventures a Petr Hanzel zastupující crowdfundingovou platformu HitHit. Jejich prezentace si můžete z pohodlí domova poslechnout i teď, anebo mrknout na naše shrnutí toho nejzajímavějšího, co zaznělo.
Přehrát video
Quasi Equity pomáhá dosáhnout na běžný úvěr
„Nechtěli jsme už říkat ne podnikatelům, jejichž záměru jsme fandili, ale kvůli nedostatku vlastního kapitálu nesplnili podmínky pro získání klasického úvěru,” shrnul Johan Heep, co vedlo skupinu Erste k vytvoření služby Quasi-Equity.
Jde o typ podřízeného úvěru, který vybraným skupinám podnikatelů pomůže za výhodných podmínek navýšit kapitál a dosáhnout tak na další úvěr, který by pro ně jinak nebyl dostupný.
Výhody služby Quasi-Equity mohou využít podnikatelé i neziskové organizace z několika zemí včetně Česka a Slovenska, kteří působí v sociální sféře, řeší sociální infrastrukturu (typicky domovy pro seniory nebo školky) nebo budují byznys s měřitelným pozitivním dopadem na životní prostředí.
Jedním z jeho zásadních benefitů je splácení až 4 roky po poskytnutí úvěru, což čerpajícím umožní soustředit se na konkrétní cíle svého podnikání, ať už jde o rozšiřování své sítě, vývoj nových produktů nebo třeba zotavení firmy po období krize. „S finanční podporou jde ruku v ruce poradenství, které klientům v rámci Quasi-Equity nabízíme zdarma. Pomáháme nejen s technickými parametry získání úvěru, ale nabízíme i konzultace s budováním kapacit, podnikatelský trénink nebo mentoring,” dodává Heep.
Důležitým požadavkem, kvůli kterému zájemcům nejčastěji nelze vyhovět, je hospodaření se ziskem. Klienti služby Quasi-Equity musí nejpozději v okamžiku čerpání úvěru překlenout break-even.
Kdo už s produktem ERSTE Global prorazil? Např. rakouská firma Organic Tools, která vyvinula sklízecí stroj a další řešení pomáhající zefektivnit hospodaření malým farmářům, produktu Quasi Equity. Jak to posunulo její podnikání?
Tilia Impact Ventures: Zajímá nás dopad a tým
Start-upům a podnikatelům v nejrůznějších fázích vývoje, kteří mají jasnou misi na poli společenské změny, pomáhá Tilia Impact Ventures, první český investiční fond zaměřený na podporu společensky prospěšných podniků.
Ten má nyní ve svém portfoliu osm projektů napříč různými sektory společenské změny – jeho investice čerpá mimo jiné zdrojová platforma Cyrkl, firma Datlab, která ztransparentňuje zadávání veřejných zakázek nebo polská The Village, která nabízí řešení pro zakládání dětských skupin.
„Sjednání investice s fondem, jako je Tilia, je specifické v tom, že se dopadem zabýváme v celém investičním procesu. Ve všech fázích – od screeningu až po post investiční fázi – se s klienty bavíme bavíme o jejich impaktové tezi a teorii změny, probíráme důsledky a dopady jejich aktivit. Zároveň jim v tom asistujeme, nabízíme skutečné partnerství a konzultace na míru. Podniky dokážeme ve vhodné fázi také propojit s dalšími evropskými impaktovými investory,” přibližuje Magdalena Radová a dodává, na co Tilia při zvažování nových investic hledí především:
„Z posuzovaného byznys plánu musíme vidět, že má daný startup jasnou vizi a ví, jak konkrétně prostředky využije ke svému růstu. V neposlední řadě zjistíme, zda investice, kterou jsme schopni poskytnout, posune klienta v dané fázi dostatečně daleko.”
Crowdfunding nabízí mnohem víc, než jen cestu k penězům
O HitHitu, největším českém crowdfundingovém portálu, jste pravděpodobně už slyšeli. Petr Hanzel, který v něj má na starosti vyhledávání vhodných projektů, na akci Impact Hubu vysvětlil, jakým podnikům může forma drobného přispívání mnoha podporovatelů nejlépe svědčit.
„Pro společensky prospěšné projekty mají snad ještě více, než pro jiné, význam i další funkce crowdfundingu, než je jen potenciál získání financí, a to zviditelnění projektu a průzkum reálné poptávky. Vaší marketingovou agenturou se stávají jednotliví přispěvatelé, kteří kampaň jednak dál šíří, jednak o vašem produktu hlasují svými penězi, což má úplně jinou vypovídací hodnotu, než třeba šetření formou průzkumu,” říká.
Podnikům usilujícím o peníze přispěvatelů se podle Hanzela vyplácí dávat nahlédnout do svých finančních karet. “Crowdfunding je o důvěře. Vy si kupujete důvěru lidí, oni potřebují získat důvěru ve vás. A čím transparentnější jste ohledně svých financí, tím více důvěry získáte,” vysvětluje.
Zajímá vás, co je klíčem k úspěšné crowdfundingové kampani? Proč je sektor společensky prospěšného podnikání pořád výrazně menší, než ten neziskový? A v čem je výhodné navázat své podnikání na konkrétní cíle udržitelného rozvoje? Podívejte se na kompletní záznam z akce.
________________________________________
Máte- li zájem o konzultaci, rozvoj svého podnikání, startupu či spolku nebo pokud chcete znát aktuální možnosti rozvoje i financování, ozvěte se! 🙂